تب سرد سوسیالیست اورپایی !
اسماعیل هوشیار اسماعیل هوشیار

 

hoshyaresmaeil@yahoo.com

نتیجه نهایی انتخابات فرانسه هنوز اعلام نشده است یعنی رفتند برای دور دوم .... با این همه پیروزی حزب سوسیالیست فرانسه از نظربرخی کارشناسان ازحالا باید تبریک گفته شود. حدود 3 ماه قبل از این انتخابات هفته نامه آبزرور درمطلبی پرسیده بود : آیا شکست سارکوزی آینده جبهه بندی اروپا را دگرگون میکند !؟

 

 یکی از اعضای سوسیال دموکرات اتحادیه اروپا هم در این باره می‌گوید : این انتخابات آینده اروپا را مشخص می‌کند.

 

موضوع ویا مشکل اصلی چیست ؟ در اروپایی که با بحران مالی بی سابقه وحتی احتمال از دست دادن یورو به عنوان واحد پولی یکسان دست و پنجه نرم می کند سخن گفتن از پیش بینی های سیاسی کار آسانی نیست. کاهش رتبه اعتباری فرانسه، باعث شده است تا تحلیل گران، شانس نیکولا سارکوزی  رئیس جمهوری فعلی را درحد صفربدانند . به عبارت دیگر ، آیا نتیجه انتخابات فرانسه به خوبی یا بدی سارکوزی و فرانسوا اولاند از حزب سوسیالیست ( افراد ) ، ربط دارد و یا بحران عمیق ترازاینهاست !؟

 

واقعیت این است که مجموعه واحدی به نام اتحادیه اروپا سالیان است که تاثیرات مستقیم روی هم میگذارند ویا ازهم میگیرند.درواقع درد و شادی آنها آبشخورمشترک دارد . درپی پیروزی اولیه سوسیالیستها درفرانسه وسقوط سهام ؛  دربازارهای بورس اروپا و سقوط دولت هلند و...که ازنتایج همین درد مشترک اروپایی است این بارزنگها برای کل اتحادیه به صدا درآمده است. تعیین خط مشی واحد ، برای نجات خودشان چه به نام سوسالیست و چه هرنام دیگری موضوعی قابل درک است . 

 

مجله آلمانی اشپیگل هفته پیش در گزارشی انتخابات فرانسه را بیش از همه برای "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان مهم دانسته بود که در دو سال اخیر و با ناآرام شدن وضعیت یورو به عنوان متحد اصلی سارکوزی به حساب می‌آید. سال‌هاست که آلمان و فرانسه در زمینه نقش بانک مرکزی اروپایی در نحوه مدیریت پول واحد اروپا در برابر هم قرار دارند. عمر این تنش و تناقض به اندازه عمر تاسیس اتحادیه اروپا است. آلمان بر این عقیده است که این بانک باید نقشی محدودکننده در جهت پایدارسازی یورو داشته باشد، در حالی که فرانسه اعتقاد دارد که این بانک باید در تثبیت اقتصاد اروپا مستقیما اقدام کند. اولاند در مصاحبه‌ای با یک مجله فرانسوی می‌گوید: آلمان باید بفهمد که نمی ‌تواند در میان اقیانوسی از بحران‌های اقتصادی اروپا ، جزیره‌ای از موفقیت و کامیابی باقی بماند.

 

اتحاد سارکوزی-مرکل.... که زاده بحران اقتصادی در اروپا است، تلاش زیادی کرده تا رهبران دیگر کشورهای اروپایی را در مسیر تصمیم گیری‌ها با خود همراه کند.



اتحاد با سارکوزی از آن جهت برای مرکل با اهمیت است که می‌تواند پوششی بر خط سیاسی آلمان در منطقه اروپا باشد، اتحادی که سارکوزی در آن نقش دوم را دارد و همین به عنوان یک تحقیر برای فرانسه به حساب می‌آید. در همین جا هم هست که اولاند برای یک مبارزه اساسی با مرکل و سیاست‌ها 
ی وی در قبال بحران مالی اروپا، وارد میدان می‌شود.

 

با این همه و درکنارهمه اختلافات،حفظ اروپای واحد و سرنوشتش به سلیقه یا اختلاف افراد ربط مستقیم ندارد. به همین دلیل اولاند به صورت لفظی اعلام کرده است که به برقراری رابطه مستحکم با مرکل علاقه‌مند است. اما مرکل متوجه است که جبهه ای جدید که‌ مخالف سیاستهای فعلی آلمان به خصوص دررابطه با سرنوشت یونان به عنوان یک عضو اتحادیه، در اروپا در حال شکل‌گیری است، جبهه‌ای که اسپانیا، ایتالیا، صندوق بین‌المللی پول و کمیسیون اروپا در آن قرار دارند. و یحتمل پیروزی اولاند بر این روند شدت ‌بخشد . با این همه ارنست استتر، یکی از تحلیلگران موسسۀ تحقیقات پیشرفته اروپا در گفتگویی معتقد است : تا به حال از واژۀ “مرکوزی” برای اتحاد آلمان و فرانسه استفاده می شد و در صورت پیروزی فرانسوا اولاند می تواند این کلمه به “مرکولاند” تغییر کند. تعادل میان آلمان و فرانسه به هر حال برقرار خواهد شد.”


 

آیا نتیجه قطعی این انتخابات ، صرفا تلاشی برای حل مشکلات اقتصادی غیرقابل حل موجود و بدهی های بلند مدت اروپا است... ویا به شکلی اجتناب ناپذیر نهایتا به تحولات کلان سیاسی درکل اتحادیه اروپا هم ؛ منجرخواهد شد !؟ کاخ الیزه درهرشرایطی به همه افراد و احزاب خوش آمد گفته است ؛ جدا از اینکه ساکنین کاخ مشکلاتی را حل کنند یا اضافه کنند و یا دربه همان پاشنه سابق بچرخد !

 

 

 

25.آپریل.2012

 


 


April 25th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی